Gå til indhold Slice Created with Sketch.

Hvad får man som elev ud af at lære gennem spillefilm? Og hvordan kan du som lærer styrke din undervisning via levende billeder? Vi har givet ordet til tre forskellige fagpersoner med hver deres indgående kendskab til filmmediet og det faglige potentiale, som spillefilm rummer i en undervisningssammenhæng.

En film er en stærk kunstnerisk indgangsvinkel til et menneske.

Lars Ranthe | skuespiller

Skuespiller Lars Ranthe om at fordybe sig i en fælles historie

Det printede sig ind i min erindring, fortæller skuespiller Lars Ranthe om sin egen oplevelse med at se film som en del af undervisningen i skolen.

Det at opleve film sammen kan hjælpe til med at skabe sammenhængskraft og en øget samfundsforståelse, mener Ranthe, især i dag hvor både børn og unge skal navigere rundt i en moderne, fragmenteret verden.

Lars Ranthe Vi står på skuldrene af hinanden.
Video: Mikkel Krebs Behnke

Med reference til den danske spillefilm 'Jagten' eksemplificerer Ranthe, hvordan film kan sikre fordybelse ved at sætte vores tanker i gang og stille spørgsmål som, hvad er rigtigt og forkert.

For flere af de film, som Ranthe medvirker i, heriblandt 'Jagten', 'Druk' og 'Dirch', er persongallerierne velegnede til analyser af bl.a. moral og etik, mens komposition kapitelinddelinger og musik giver god mulighed for at diskutere fortællerteknik og filmiske virkemidler.

Stream flere end 900 film i mitCFU

Via Center for Undervisningsmidlers streamingportal mitCFU kan undervisningsinstitutioner få adgang til flere end 900 danske og udenlandske spillefilm.

Film kan være med til at fremme vores forståelse for vores identitet og historiske baggrund.

Stine Krebs Corlin | folkeskolelærer

Folkeskolelærer Stine Krebs Corlin om at have alle elever med

Spillefilm har som medie multimodale aspekter, som kan være med til at styrke den faglige selvtillid hos de elever, der i det daglige kan være udfordret i det boglige format.

Film giver, understreger folkeskolelærer Stine Krebs Corlin, nemlig mulighed for at visualisere den historiefortælling, som vores samfund er bygget op omkring. Det kan hjælpe til at bringe alle elever til bordet, når klassen i fællesskab skal tale om komplekse emner som, hvor vi kommer fra, og hvordan menneskeheden har udviklet sig.

På den måde kan man få alle med og sætte eleverne på mere lige fod i undervisningen.

Få faglig inspiration i mitCFU

I mitCFU er spillefilmene i mange tilfælde berigede med en eller flere pædagogiske materialer, der gør det nemt at tilrettelægge undervisningen efter konkrete indlæringsmål.

Stine Krebs Corlin Brugbart at bruge film til at belyse komplekse emner.
Video: Mikkel Krebs Behnke

Stine Krebs Corlin fremhæver særligt kristendoms- og historiefaget, hvor hun har særlig gode erfaringer med at bruge film i undervisningen. Det hjælper på den almene dannelse, når man ikke bare læser, men i fællesskab oplever emnet for undervisningen.

Vi skylder ungdommen at stille de svære spørgsmål.

Anne-Grethe Bjarup Riis | instruktør bag bl.a. 'Hvidstengruppen'

Instruktør Anne-Grethe Bjarup Riis om film og dannelse

Film som middel til at formidle vores historie har Anne-Grethe en solid erfaring med.

Skuespilleren, forfatteren og instruktøren bag bl.a. filmene i serien 'Hvidstengruppen' har et håb med sine film: at de kan hjælpe til at stille vigtige spørgsmål, som hun mener, vi skal huske på at stille unge mennesker.

Selv mener Bjarup Riis, at vi kan blive menneskeligt kloge, når vi bruger film som et undervisningsmiddel – at vi kan bruge film og de spørgsmål, de lægger op til, til at blive bedre til at begå os i og forstå os på en kompliceret verden – både når det gælder krig, klima, køn og meget andet.

Anne-Grethe Bjarup Riis Du bliver jo menneskeligt klog.
Video: Mikkel Krebs Behnke

Brug spillefilm i undervisning og få faglig inspiration i mitCFU

Med Spillefilmsaftalen fra Copydan AVU-medier og et film- og tv-abonnement hos Center for Undervisningsmidler (CFU) har undervisningsinstitutioner mulighed for at streame flere end 900 danske og udenlandske spillefilm via CFU's streamingportal, mitCFU.

Spillefilmene kan bruges til undervisningsforløb inden for mange forskellige fag og temaer. Hos CFU tilretter fagkonsulenter streamingtjenesten, så det er let at anvende materialet i undervisningen. Spillefilmene kommer i mange tilfælde med et eller flere pædagogiske materialer. Det kan fx være vejledninger og noter eller kapitelanmærkninger, som gør det let at vise og bruge bestemte sekvenser, eller det kan være i form af spørgsmål, elever og studerende kan arbejde med og sammen være nysgerrige på.

Læs mere om Spillefilmsaftalen Gå til mitcfu (kræver login)