Sådan styrker spillefilm din undervisning
Skuespiller Lars Ranthe, instruktør Anne-Grethe Bjarup Riis, folkeskolelærer Stine Krebs Corlin m.fl. med forskellige vinkler på, hvordan film kan styrke faglighed, fordybelse og dannelse hos eleverne.
Hvad får man som elev ud af at lære gennem spillefilm? Og hvordan kan du som lærer styrke din undervisning via levende billeder? Vi har givet ordet til fem forskellige fagpersoner med hver deres indgående kendskab til filmmediet og det faglige potentiale, som spillefilm rummer i en undervisningssammenhæng.
En film er en stærk kunstnerisk indgangsvinkel til et menneske.
Skuespiller Lars Ranthe om at fordybe sig i en fælles historie
"Det printede sig ind i min erindring", fortæller skuespiller Lars Ranthe om sin egen oplevelse med at se film som en del af undervisningen i skolen.
Det at opleve film sammen kan hjælpe til med at skabe sammenhængskraft og en øget samfundsforståelse, mener Ranthe, især i dag hvor både børn og unge skal navigere rundt i en moderne, fragmenteret verden.
Med reference til den danske spillefilm 'Jagten' eksemplificerer Ranthe, hvordan film kan sikre fordybelse ved at sætte vores tanker i gang og stille spørgsmål som, hvad er rigtigt og forkert.
For flere af de film, som Ranthe medvirker i, heriblandt 'Jagten', 'Druk' og 'Dirch', er persongallerierne velegnede til analyser af bl.a. moral og etik, mens komposition kapitelinddelinger og musik giver god mulighed for at diskutere fortællerteknik og filmiske virkemidler.
Stream et hav af spillefilm i mitCFU
Via Center for Undervisningsmidlers streamingportal mitCFU kan undervisningsinstitutioner få adgang til massevis af danske og udenlandske spillefilm til undervisningsbrug.
Film kan være med til at fremme vores forståelse for vores identitet og historiske baggrund.
Folkeskolelærer Stine Krebs Corlin om at have alle elever med
Spillefilm har som medie multimodale aspekter, som kan være med til at styrke den faglige selvtillid hos de elever, der i det daglige kan være udfordret i det boglige format.
Film giver, understreger folkeskolelærer Stine Krebs Corlin, nemlig mulighed for at visualisere den historiefortælling, som vores samfund er bygget op omkring. Det kan hjælpe til at bringe alle elever til bordet, når klassen i fællesskab skal tale om komplekse emner som, hvor vi kommer fra, og hvordan menneskeheden har udviklet sig.
På den måde kan man få alle med og sætte eleverne på mere lige fod i undervisningen.
Få faglig inspiration i mitCFU
I mitCFU er spillefilmene i mange tilfælde berigede med en eller flere pædagogiske materialer, der gør det nemt at tilrettelægge undervisningen efter konkrete indlæringsmål.
Stine Krebs Corlin fremhæver særligt kristendoms- og historiefaget, hvor hun har særlig gode erfaringer med at bruge film i undervisningen. Det hjælper på den almene dannelse, når man ikke bare læser, men i fællesskab oplever emnet for undervisningen.
Vi skylder ungdommen at stille de svære spørgsmål.
Instruktør Anne-Grethe Bjarup Riis om film og dannelse
Film som middel til at formidle vores historie har Anne-Grethe en solid erfaring med.
Skuespilleren, forfatteren og instruktøren bag bl.a. filmene i serien 'Hvidstengruppen' har et håb med sine film: at de kan hjælpe til at stille vigtige spørgsmål, som hun mener, vi skal huske på at stille unge mennesker.
Selv mener Bjarup Riis, at vi kan blive menneskeligt kloge, når vi bruger film som et undervisningsmiddel – at vi kan bruge film og de spørgsmål, de lægger op til, til at blive bedre til at begå os i og forstå os på en kompliceret verden – både når det gælder krig, klima, køn og meget andet.
Film er en måde at lære om os selv og hinanden på.
Gymnasielærer Jonas Gadegaard om film og følelser
En spillefilm har mange audiovisuelle virkemidler at tage brug af, hvilket er med til at skabe følelser hos modtageren. Det er i høj grad en sanselig oplevelse, og derfor er filmmediet også et godt udgangspunkt for elevernes analysearbejde, mener gymnasielæreren Jonas Gadegaard.
Når du som elev føler noget i løbet af en film, kan det bruges som en rettesnor for, hvor du skal begynde din analyse. Hvad føler du, og hvorfor føler du, som du gør? Det er dér, analysearbejdet bliver rigtig sjovt, hvis du spørger Gadegaard.
Når du først har skærpet dine analytiske kompetencer, kan det være med til at øge din forståelse af dig selv, din omverden og ikke mindst din empati for andre. På den måde kan filmanalyser blive en måde at lære om os selv og hinanden på, siger Gadegaard.
Man identificerer sig ofte med én af karaktererne i en film.
Bodil Jørgensen om at udvide sin horisont gennem film
Man identificerer sig ofte med én af karaktererne i en film. Og ifølge skuespiller Bodil Jørgensen bliver det en måde, hvorpå vi som modtagere finder vej i historien. Set fra det perspektiv kan film være med til at åbne op for en større forståelse af folk, der lever anderledes end en selv.
Igennem sine egne karakterer ser hun film sætte spotlys på komplekse emner som fx retfærdighed, etik og moral. Karakterer bliver stillet over for dilemmaer, som de er nødt til at handle ud fra. Her tjener filmen 'Hvidstengruppen' som et godt eksempel, der fortæller historien om en familie, der "kaster sig ind i en frihedskamp med alle kræfter og alt på spil", som Jørgensen formulerer det.
Det er forskelligt fra menneske til menneske, hvad der kan forandre ens udsyn, siger Jørgensen, men når vi taler form, så er der ikke noget som gode film, der kan skærpe og udvide ens horisont, mener hun.
Brug spillefilm i undervisning og få faglig inspiration i mitCFU
Med Spillefilmsaftalen fra Copydan AVU-medier og et film- og tv-abonnement hos Center for Undervisningsmidler (CFU) har undervisningsinstitutioner mulighed for at streame flere end 900 danske og udenlandske spillefilm via CFU's streamingportal, mitCFU.
Spillefilmene kan bruges til undervisningsforløb inden for mange forskellige fag og temaer. Hos CFU tilretter fagkonsulenter streamingtjenesten, så det er let at anvende materialet i undervisningen. Spillefilmene kommer i mange tilfælde med et eller flere pædagogiske materialer. Det kan fx være vejledninger og noter eller kapitelanmærkninger, som gør det let at vise og bruge bestemte sekvenser, eller det kan være i form af spørgsmål, elever og studerende kan arbejde med og sammen være nysgerrige på.