Gå til indhold Slice Created with Sketch.
Fra udstillingen 'Bjerget synger', Museet for Samtidskunst 2019 | © Frida Gregersen
Dame som sidder med ryggen til i  udstillingen 'Bjerget synger', Museet for Samtidskunst 2019

Skærp dit budskab og dit publikums sanser ved gøre tv, radio, kortfilm, reklamer og musik til en del af museumsoplevelsen. Kunst- og kulturformidling er i den grad også de medier, som er med til at forme kulturen. Her er et par eksempler på, hvordan du kan tænke tv, radio og dokumentar- og reklamefilm ind i din formidling. 

Brug et tv-program som kunstformidler

Danmarks Radios kanal DRK har genoplivet tv-programmet 'Kunstquizzen' fra 80'erne, hvor deltagerne dyster med deres viden om kunst. Det er legende og opdateret kunstviden, som kan sætte lyd og billede på værkerne. Og på kunstformidling generelt.

Dokumentar og fiktion, som en del af historiedebatten

Den historiske tv-serie '1864' og dokumentarserien 'Historien om Danmark' er begge fortællinger om Danmarks historie, der puster til nationalfølelsens gløder. For hvad vil det egentligt sige at være dansker? Brug fx disse eller andre udsendelser af samme format til at sætte spot på både historiens hændelser og formidlingen af dem. 

Kameramand på tv-optagelse ude | © STV
Kameramand der er på tv-optagelse ude i naturen

Reklamefilmens tidsbilleder

Reklamefilm fra forskellige perioder kan være med til at danne et nuanceret tidsbillede og stille skarpt på bestemte temaer som eksempelvis modeindustriens og kønsrollernes udvikling. Reklamefilmene kan med deres levende billeder tage dine museumsgæster med på en tidsrejse, som giver stærkt indblik i den periode, de er fremstillet i.

Håndplukkede udsendelser fra radioen

Radioen er et medie, der kan noget ganske særligt, når det kommer til at skabe en stemningsfuld fordybelse og dialog. Derfor er radioudsendelser ofte gode til at indkapsle en tidsånd - eller de bevægelser, som forsøger at udfordre den. Skab rum for fordybelse gennem lyd i din udstilling og lad dine museumsgæster lytte til fortiden.

"Der er blevet produceret meget kunst og kunstformidling til især Danmarks Radio op gennem årene. Det er et arkiv, der hidtil har været begrænset adgang til og derfor er det heller ikke udforsket og velkendt. Det er blevet nemmere at bruge en del af det nu, så der er et stort potentiale i at begynde at regne DR's arkiv med som en ressource."

Magnus Kaslov | Kunstfaglig Museumsinspektør ved Museet for Samtidskunst

Har dit museum en aftale?

Med museumsaftalen har I mulighed for gøre tv, radio, forskellige film og musik til en del af museumsoplevelsen.

Få en aftale
Aros | © Anders Trærup
Stor hvid trappe på kunstmuseet Aros i Århus