Klaptræ til filmoptagelse | © Jeppe Willum Kejser
Klaptræ fra optagelse til Læring med levende billeder

Film er gode til at fange elevernes opmærksomhed. Film får os nemlig til at sanse, opleve og forstå verden på helt andre måder. Derfor kan det være en fordel at bruge film til arbejdet med komplekse temaer eller historiske epoker. Både danske og udenlandske spillefilm kan belyse en række emner og tematikker fra nye vinkler i eksempelvis dansk-, samfundsfags- eller historieundervisningen.

Reklamefilm til billedanalyse

Reklamer er ikke kun kulørte købsbudskaber. De er små tidsbilleder og eksempler på tidens værdier og normer. Derfor er især tv-reklamer relevante i undervisningsforløb, hvor eleverne skal arbejde med billedanalyse og analyse af mediernes magt og rolle.

Analyse af filmplakater

Filmplakater sammenfatter ofte en films tematik, handling og genre og er derfor et inspirerende hjælpeværktøj i diskussionen og analysen af en film. Filmplakater kan også bruges i billedanalyse og supplere arbejdet med mere traditionelle og klassiske kunstværker i fx billedkunst.

Hvis du gerne vil bruge filmplakater i undervisningen, og din skole har spillefilmsaftalen gennem Copydan AVU-medier, så har du mulighed for at finde filmplakater til de fleste af de spillefilm, som er tilgængelige via mitCFU.dk.

Plakaterne hos CFU er særligt udvalgt af fagfolk til netop undervisningsbrug.