Gå til indhold Slice Created with Sketch.
Tv-optagelse fra Tivoli | © STV
Tv-optagelse fra Tivoli, STV

Pengene til Copydan AVU-medier og resten af Copydan er afgørende for, at den kreative industri kan blive ved med at levere spændende og nyskabende film- og tv-produktioner. Det er nemlig først når indholdet bliver brugt og pengene, der bliver betalt for fx at vise tv, kommer igennem det kulturelle kredsløb og ud til rettighedshaverne, at økonomien begynder at hænge sammen for de fleste producenter og kunstnere. Pengene udgør en vigtig del af lønnen til de mennesker, som laver indhold. Eksempelvis kan 25 procent af en skuespillers årsløn komme fra midlerne fra Copydan.

Video Den danske rettighedsmodel
Benjamin Boe Rasmussen, formand Dansk Skuespillerforbund | © Jeppe Willum Kejser
Skuespiller, Benjamin Boe Rasmussen

En vigtig indkomst for kunstner og produktionsmiljø

En stor del af de penge, som Copydan formidler videre, bliver anvendt til investeringer i nye film- og tv-produktioner. For danske tv-producenter er pengene tit afgørende for, om der er røde eller sorte tal på bundlinjen. Pengene fra Copydan betyder også tit lavere omkostninger til produktion, da rettighedshaverne får betaling for den yderligere brug af indholdet, som ikke er kendt på forhånd.

"For alle de her små dokumentarproducenter betyder pengene, at de overhovedet har luft til at tage en chance, udvikle en historie, gøre noget klart til at få det solgt til en tv-kanal eller præsentere det for Filminstituttet. Så der er ingen tvivl om, at de her penge er utrolig vigtige for vækstlaget i de mindre produktionsselskaber"

Nicolai Würtz | Tv-tilrettelægger

På den måde deler alle rettighedshaverne risikoen ved at investere. En undersøgelse fra Copenhagen Film Fund (2016) viser, at filmproduktion i Danmark er billigere end i konkurrerende lande i Nordeuropa. Bl.a. fordi timelønnen, som producenten skal betale til filmarbejderne, er den laveste blandt de undersøgte lande, når der justeres for købekraft. 

Video Rettigheder styrker dansk film og tv
René Szczyrbak, adm. direktør STV | © Jeppe Willum Kejser
René Szczyrbak, Adm. Direktør, STV

Dansk tv-indhold og film populære

Både herhjemme og i udlandet er dansk indhold mere populært end nogensinde før. Udlandet efterspørger i stigende grad danske film, tv-serier og dansk musik. Ifølge Producentforeningens rapport "Danske indholdsproducenter. Film, tv og computerspil i tal 2014" udgjorde den samlede eksport af film, reklamefilm, tv og computerspil 1,3 mia. kr. i 2014. Det svarer til en eksportvækst på 6 procent siden 2013. Det er en del mere end de fleste andre brancher har oplevet i samme periode.